Peraturan Kejohanan

1. Format Perlawanan

Format perlawanan berbeza mengikut kumpulan umur. Sila semak kumpulan umur anda dalam jadual di bawah.

Match Formats

RuleUnder 12Under 14Under 16
Team Size9 vs 911 vs 1111 vs 11
Minimum Number of Players699
Maximum Squad Size202525
Ball Size455
Match Duration2 x 22 mins2 x 22 mins2 x 22 mins
Offside RuleApplicableApplicableApplicable
Shots from Kick OffApplicableApplicableApplicable
SubstitutionsRollingRollingRolling

2. Had Umur Kumpulan

Semua pemain mesti mematuhi dengan ketat kategori umur yang disenaraikan di bawah, kecuali pemain perempuan yang boleh berumur dua tahun lebih tua dalam setiap kategori umur.

  • Bawah 12: Lahir pada atau selepas 1 Januari 2013
  • Bawah 14: Lahir pada atau selepas 1 Januari 2011
  • Bawah 16: Lahir pada atau selepas 1 Januari 2009

3. Pendaftaran Pemain

Semua pemain mesti didaftarkan melalui aplikasi Liga Suparimau.

Pemain hanya boleh bermain untuk 1 pasukan sahaja. Pemain mesti berasal dari kelab yang telah mengambil bahagian dalam Liga Suparimau 2025 Musim A atau Musim C. Tiada pemain 'import' dibenarkan untuk mana-mana pasukan. Jika sesebuah pasukan didapati menggunakan pemain import, mereka akan dikeluarkan serta-merta dari kejohanan.

Pada hari acara, pasukan dikehendaki melapor diri di khemah admin bersama seluruh pasukan selewat-lewatnya 30 minit sebelum permulaan perlawanan pertama mereka untuk pengesahan pemain.

Semua pemain diwajibkan menunjukkan IC atau Pasport asal mereka semasa pendaftaran pada hari pertama kejohanan. (Pemain berumur bawah 12 tahun yang tidak mempunyai ID bergambar boleh mengemukakan sijil kelahiran asal sebagai pengganti. Semua pemain berumur 12 tahun ke atas mesti mempunyai ID bergambar yang sah yang menunjukkan nombor IC atau nombor pasport.)

Selepas pemain disahkan oleh pasukan admin, pemain akan menerima gelang tangan yang mesti dipakai sepanjang tempoh kejohanan. Jika pemain kehilangan gelang tangan atau menanggalkannya, mereka mesti mendaftar semula di khemah admin menggunakan IC/pasport asal mereka. Mana-mana pemain yang tidak mempunyai gelang tangan tidak akan dibenarkan memasuki padang permainan.

Semua pasukan diwajibkan mempunyai kit pasukan dengan nombor pemain pada bahagian belakang jersi.

4. Padang dan Peralatan

Kawasan permainan adalah padang rumput tiruan. Pemain dibenarkan memakai kasut bola dengan stud plastik (kasut bola dengan stud besi tidak dibenarkan). Pemain mesti memakai pelindung tulang kering (shin-guards) sepanjang kejohanan.

5. Kad Merah dan Kuning

Pemain yang dihidangkan kad merah akan diusir serta-merta dan diharamkan bermain untuk satu perlawanan penuh. Kad kuning tidak akan dibawa sepanjang kejohanan.

6. Pertukaran Pemain

Apabila sesebuah pasukan membuat pertukaran pemain, pemain pengganti mesti menunggu pemain yang digantikan meninggalkan padang sebelum memasuki.

Semasa pertukaran, pasukan mesti memberitahu pengadil apabila bola berada di luar garisan untuk membolehkan pertukaran berlaku.

Pemain yang digantikan dibenarkan masuk semula dalam perlawanan yang sama (pertukaran bergilir).

7. Masa Lanjutan

Maksimum lima (5) minit lanjutan dibenarkan selepas wisel permulaan ditiup oleh pengadil, jika tidak, kemenangan percuma (walkover) boleh diberikan kepada pihak lawan dengan mata penuh dan keputusan berdaftar 3-0.

8. Pasukan Seimbang dalam Peringkat Kumpulan

Sekiranya 2 pasukan seri pada akhir Peringkat Kumpulan, kedudukan akan ditentukan berdasarkan urutan berikut:

  • Perbezaan gol terbaik
  • Gol terbanyak dijaringkan
  • Gol paling sedikit dibolosi
  • Pemenang perlawanan head-to-head
  • Tendangan penalti sudden death

Sekiranya ketiga-tiga pasukan seri pada akhir Peringkat Kumpulan, kedudukan akan ditentukan oleh:

  • Perbezaan gol terbaik
  • Gol terbanyak dijaringkan
  • Gol paling sedikit dibolosi
  • Pemenang perlawanan head to head
  • Penentuan penalti mati mengejut

Jika ianya format penalti sudden death, ia akan dijalankan mengikut susunan berikut:

  • A (penyepak) vs B (penjaga gol)
  • B (penyepak) vs C (penjaga gol)
  • C (penyepak) vs A (penjaga gol)

Pasukan di tempat A, B dan C akan ditentukan oleh susunan perlawanan daripada perlawanan peringkat kumpulan.

  • A = Perlawanan pasukan tuan rumah 1
  • B = Perlawanan pasukan pelawat 1
  • C = Pasukan yang tinggal dalam kumpulan

9. Pasukan Seimbang dalam Peringkat Knockout

Sekiranya berlaku seri dalam Peringkat Knockout, perlawanan akan terus ke tendangan penalti 3. Jika pemenang masih tidak dapat ditentukan selepas tendangan penalti ini, perlawanan akan diteruskan ke penalti sudden death di mana pemenang akan ditentukan apabila 1 pasukan menjaringkan gol dan pasukan lawan gagal menjaringkan gol dalam pusingan yang sama.

Nota: Hanya pemain yang berada di padang pada akhir masa permainan biasa dibenarkan mengambil penalti.

10. Tingkah Laku

Jurulatih, pengurus pasukan dan penyokong tidak dibenarkan mempersoalkan keputusan pengadil. Penggunaan bahasa kesat dan/atau tingkah laku agresif boleh menyebabkan sesebuah pasukan dikeluarkan daripada kejohanan.

Semua pasukan diingatkan bahawa ini adalah kejohanan belia dan sokongan positif amat digalakkan.

11. Protokol Cuaca Buruk

Sekiranya petir atau cuaca buruk menyebabkan perlawanan dihentikan, keputusan perlawanan akan dikekalkan jika lebih daripada 50% perlawanan telah dimainkan. Jika kurang daripada 50% perlawanan telah dimainkan pada waktu perhentian, baki perlawanan akan diteruskan apabila keadaan dianggap selamat oleh penganjur.

Dalam kes cuaca melampau, penganjur berhak mengubah jadual dan format bagi memastikan kejohanan dapat diselesaikan mengikut prinsip keselamatan.

12. Insurans dan Risiko

Sebuah pasukan perubatan akan berada di lokasi untuk membantu pemain yang cedera, namun pemain mesti mempunyai insurans perubatan sendiri. Penganjur kejohanan tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kematian, kecacatan, kecederaan diri, kehilangan harta atau sebarang kerugian lain yang berlaku atas apa jua sebab pada bila-bila masa sepanjang kejohanan ini.

Pasukan penganjur akan mengambil semua langkah berjaga-jaga yang munasabah, tetapi setiap pemain bertanggungjawab terhadap kesihatan dan keselamatan diri sendiri apabila bersetuju untuk menyertai kejohanan ini.

13. Bidang Kuasa

Sekiranya berlaku protes atau pertikaian, Jawatankuasa Kejohanan mempunyai kuasa mutlak untuk menyelesaikan perkara tersebut.

Boost JuiceadidasSubwayKBS MalaysiaFA MalaysiaMaxim Events

Find a Liga Suparimau near you